موفقیت محققان ایرانى در تولید سوخت جدید


یزدفردا "فرمولاسیون بنزین با ترکیبات اکسیژن دار(آب، متانول، اتانول) با نفوذآب در بنزین با قطر ذرات بسیار ریز با اندازه ای کمتر از 50 نانو متر تا دمای 20- سانتی گراد دارای پایداری و شفافیت کامل است

پژوهشگران پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت با تهیه فرمولاسیون نانو امولسیون بنزین با ترکیبات اکسیژن دار به نتایج مطلوبی دست یافتند که می تواند به تولید بنزین با آلایندگی کمتر بینجامد.
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت ،فرمولاسیون بنزین با ترکیبات اکسیژن دار(آب، متانول، اتانول) با نفوذآب در بنزین با قطر ذرات بسیار ریز با اندازه ای کمتر از 50 نانو متر تا دمای 20- سانتی گراد دارای پایداری و شفافیت کامل است.
امروزه در پی آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی، موثرترین روش بهینه سازی در احتراق کاهش انتشار گاز CO2 حاصل از سوخت است که باعث بازتاب گرمای منتشره از زمین و عامل اساسی در پدیده گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین شود.
از دیگر مواد آلاینده سوخت های هیدروکربنی اکسیدهای ازت، منو اکسید کربن، هیدروکربن ها و ذرات معلق است که عامل تاثیرگذاری بر تعادل لایه ازون محسوب می شود.
از این رو جهت بهبود و تاثیر کارآمد بر احتراق و کاهش آلاینده ها استفاده از سوخت های خاص که از مخلوط یک فاز آبی و آلی مانند آب در سوخت به صورت یک نانو امولسیون تشکیل می شود علاوه بر پائین آوردن دمای احتراق و بهسوزی در موتور، تاثیر به سزایی در کاهش آلاینده ها نیز دارد.
با انجام تست های کاربردی مختلف میزان کاهش آلایندگی ناشی از سوخت فرموله شده در مقایسه با سوخت پایه به شرح زیر است:
1-فرمولاسیون نانو امولسیون بنزین پایه با متانول تجارتی آبدار (8%) با درصد پائینی از یک ماده فعال سطحی باعث افزایش 6 واحد از اکتان بنزین پایه و کاهش هیدروکربنهای نسوخته به میزان 8% ، منو اکسید کربن 36% ، و اکسیدهای نیتروژن 14/3% گردید.
2-فرمولاسیون نانو امولسیون بنزین پایه با اتانول تجارتی آبدار (7%) با درصد بسیار پائینی از ماده فعالی سطحی باعث افزایش 6 درصد واحد اکتان بنزین پایه و از طرف دیگر باعث کاهش هیدروکربنهای نسوخته به میزان 12/3%، منو اکسید کربن 46/2% ، و اکسیدهای نیتروژن 35/7% گردید.
مراحل افزایش مقیاس و تجاری سازی در مقیاس صنعتی و انجام تست های میدانی بلند مدت در دستور کار قرار دارد که با توجه به هزینه بالای انجام این تست ها،‌ حمایت های لازم برای ادامه این طرح از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ضروری است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا